CGHRM på IREC

Institutionen för Sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet stod värd för 2015-års Industrial Relations in Europe Conference (IREC) och Centrum för Global HRM var en av sponsorerna.

Konferensen lockade deltagare från hela Europa som exempelvis Danmark, England, Irland, Österrike, Turkiet, Frankrike, Belgien och Polen men även utifrån som Nigeria. Runt 80 deltagare presenterade ett 50-tal konferenspapers på teman såsom ”Developments in European Industrial relations”, "Trends in Collective Bargin and Wage Setting”, "Transnational Trade Union Cooperation”, ”Labour Market mobility and migration" och ”HRM and union influences on company and workplace level”.

Bland konferensens key-notes speakers fanns Professor Richard Hyman från London School of Economics, England, Professor Susanne Pernicka från Universität Linz, Österrike och Professor Walter Korpi från Stockholms universitet.

Konferensen avslutades med en paneldiskussion på temat ”Social dialogue in SMEs – prospects and problems”. Panelen bestod av Gunilla Almgren, president för UEAPME, The European Association of Craft, Small and Medium-sized Enterprises, Kristjan Bragason, generalsekreterare för The Nordic Union for Hotel, Restaurant, Catering and Tourism Sector, Stefan Carlén, chefsekonom Handels samt Ola Bergström, professor i Management och organisation vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet.