Länkstig

Fem frågor till Sofia Nyström - ny administrativ resurs för CGHRM

Publicerad

Möt Sofia Nyström som är ny administrativ samordnare för Centrum för global HRM.

Sofia Nyström har med sig en masterexamen i statsvetenskap i bagaget. Hon har arbetslivserfarenhet från Indiska som säljare och praktik på Svenska ambassaden i New Delhi och på Folke Bernadotteakademins huvudkontor i Västernorrland. På fritiden är det yoga, skogen och att äta mat som andra lagat som gäller för Sofia när hon inte ägnar sig åt ideell verksamhet i form av att att vara en högst aktiv styrelseledamot för UN Women på lokal och nationell nivå. Möt Centrum för global HRMs administrativa samordnare.

Vad lockade dig med tjänsten som administrativ samordnare?

Jag tar ofta en samordnande roll i de flesta sammanhang. Det är en roll jag trivs i och är bra på. Denna tjänst lockade mig då den erbjöd deltagande i utvecklingen av såväl tjänsten själv som CGHRM, samt också att den innebär stor variation på arbetsuppgifterna – från stort till smått – och att vara en spindel i nätet. Den är omväxlande och jag får syssla med många olika uppgifter parallellt, ha kontakt med många intressanta och kompetenta människor. Jag ser också att jag själv kommer att utvecklas mycket i koordinatorrollen och inom framförallt inom området global HRM.

Vad ser du fram mest emot att arbeta med?

Framförallt ser jag fram emot helheten, att det är stimulerande och roligt att gå till, både vad gäller uppgifter och kollegor. Att samordna, koordinera, och se till att processer och event går i lås är utmanande och roligt! Jag känner redan nu att jag fått prova så många olika delar, och då har jag bara varit på plats i ett par veckor. HRM är ett nytt område för mig då jag är statsvetare i botten, så det är spännande att utvecklas inom ett nytt område som är ständigt aktuellt. Jag känner att det kommer att komplettera min tidigare kunskap på ett bra sätt.

Hur ser du att du kan använda dina tidigare erfarenheter i arbetet på CGHRM?

Jag har med mig ett globalt perspektiv i och med min utbildningsbakgrund och tidigare erfarenheter vilket jag tror är väldigt viktigt. Tidigare erfarenheter, både inom säljyrket och mitt ideella engagemang är också viktiga då de har gjort mig bra på att koordinera många olika processer och uppgifter på en gång och att samordna och ha kontakt med många olika inblandade.

Vilka utmaningar ser du framför dig?

Även om det är något jag trivs med så är det såklart också utmanande att ha många olika arbetsuppgifter på gång samtidigt – att ha full koll på både detaljnivå och på en översiktlig nivå. Det kommer säkerligen bli en utmaning att prioritera och balansera – och att slita sig från detta och gå hem i tid.

Vad ser du fram emot att lära dig mer om?

Jag ser verkligen fram emot att få ännu större kunskap om HRM. Redan nu vet jag oerhört mycket mer om det än jag gjorde för en månad sedan, och genom mina kollegor och CGHRM:s seminarier, nätverk och event kommer jag att få en massa ny kunskap!