Flexibilitet för vem?<br>Rapport från frukostseminariet 7 februari

Lite drygt 35 personer orkade upp i ottan för CGHRMs första frukostseminarium på temat Flexibilitet. På scenen stod forskarna Kristina Håkansson och Tommy Isidorsson som har studerat flexibilitet ur olika perspektiv i nästan två decennier. Båda är verksamma vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet.

De inledde med att klargöra och diskutera begreppet flexibilitet för att också lyfta frågan ”Flexibilitet för vem?”. Flexibilitet, menar de, som ett positivt laddat fenomen, förutsätter att det är önskvärt. Om det inte är önskvärt – ja, då kanske det snarare handlar om instabilitet.

De visade också hur användningen av ”flexibel arbetskraft” utvecklats över tid samt vilka önskade och oväntade konsekvenser denna numerära flexibilitetstrategi kan få för organisationer, enskilda individer och för arbetsmarknader.

Vill du läsa mer?  Kolla in forskarnas publikationer – en hel del finns nedladdningsbart på nätet!

Kristina Håkansson, professor i sociologi

Tommy Isidorsson, docent i arbetsvetenskap