Graeme Martin blir gästprofessor inom Centrum för global HRM

Professor Graeme Martin har utnämnts till gästprofessor inom Erik Malmstens gästprofessur i företagsekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och kommer under professuren att verka inom Centrum för global HRM (CGHRM). CGHRM är ett tvärvetenskapligt samarbete mellan Företagsekonomiska institutionen och Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap.

Graeme MartinGraeme Martin är professor, sektionsledare inom Management samt forskningschef på handelshögskolan vid University of Dundee, Skottland, sedan 2012. Dessförinnan har Graeme varit verksam vid the Adam Smith Business School, University of Glasgow och Edinburgh Business School, Heriot Watt University, samt grundat Dundee Business School vid Abertay University. Graeme har även innehavt gästprofessurer vid Macquarie University och UTS, Australien; Ca’ Foscari University of Venice, Italien; Peking University, Kina; samt University of Colorado, USA.

Graeme har publicerat inom ämnesområdena human resource management (HRM), management och ledarskap, och change management i ledande tidskrifter såsom Organization Studies, Social Science and Medicine, Sociology of Health and Illness, the Human Resource Management Journal och the International Journal of Human Resource Management.

Innan sin akademiska karriär var Graeme verksam inom byggindustrin, och har under de senaste 30 åren utfört flertalet konsult- och forskningsuppdrag inom privat och offentlig sektor i Storbritannien, Europa och Australien. För närvarande arbetar han bland annat med HR-staben på Getinge AB.

Nuvarande forskning innefattar employer branding och employee engagement, HR in scale-up SMEs, organizational trust, samt changing work experience of hospital consultants. Graeme är också chefredaktör för tidskriften Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, en tvärvetenskaplig tidskrift inom HR och management, samt medlem i Centrum för global HRMs vetenskapliga styrelse.

Inom Graemes gästprofessur kommer han att leda seminarier för tvärvetenskaplig publicering. Graemes första besök äger rum i september, och ett introduktionsseminarium hålls torsdag 19 september på temat Improving Research Outputs, Research Impact and Research Culture: Can We Learn Anything from the UK and its Research Excellence Framework? För mer info och anmälan, klicka här eller kontakta cghrm@gu.se

Graeme Martin kommer att besöka Göteborgs universitet följande datum:

• 19-20 september 2019 Improving Research Outputs, Research Impact and Research Culture
  • 20-22 november 2019 Mer information kommer
  • 19-21 februari 2020 Heldag om vetenskaplig publicering
  • 13-15 maj 2020 Mer information kommer

Under Graemes gästprofessorskap kommer det finnas möjlighet att träffa honom under seminarier men också för enskilda möten. I februari 2020 kommer Graeme bjuda in några redaktörer från välmeriterade tidskrifter för ett heldagsseminarium kring vetenskaplig publicering. Mer information kommer under hösten.

Läs mer om CGHRM här.