Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

"Det gäller att skapa ett stjärnlag"

 

HR-besluten måste bli mer evidensbaserade, alltför många beslut fattas enbart på magkänsla.
- Därför måste vi utveckla den svenska HR-forskningen, säger Kjell Svensson, fd personaldirektör på Volvo och en av initiativtagarna till CGHRM.

Kjell Svensson har många års erfarenheter av HR och ser att det finns tydliga kopplingar mellan framgångsrika organisationer och ett väl utvecklat HR-arbete. Det som tidigare var svenska konkurrensfördelar som skog, råvaror och maskiner har nu börjat ersättas av personalens kompetens som den viktigaste konkurrensfaktorn. Då ökar betydelsen av en kompetent HR-avdelning.
- Vi har sett att företag som medvetet byggt upp en företagskultur, som skapar förutsättningar för engagerade medarbetare att utvecklas, också är mer lönsamma. Det är till stor del HR-funktionens uppgift att stå för den offentliga sektorns och företagens kompetens om hur framgångsrika kulturer skapas och bibehålls.

Stjärnor
Han konstaterar, med en referens till sportens värld, att det är skillnad på ett lag av stjärnor och ett stjärnlag.
- Ett basketlag som enbart består av individuellt skickliga spelare har inte mycket att hämta om de möter ett stjärnlag där varje spelare vet sin uppgift och engagerar sig för lagets bästa.
Ett annat område där han ser ett stort behov av ny kunskap är att leda på distans.
- Nu är organisationerna inte beroende av att sitta på samma geografiska plats utan medarbetarna kan vara spridda över hela världen. Hur skall ledningskompetensen kunna utvecklas så att det blir lika effektivt att leda grupper som sitter i en annan världsdel som en arbetsgrupp som finns lokalt? Här behöver vi massor med ny kunskap.

Framgångsrika Friska Företag
För några år sedan drog kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin, IVA igång ett projekt som kallades Framgångsrika, Friska, Företag med den tidigare Volvochefen Leif Johansson som ordförande och Kjell Svensson som vice ordförande. Under tre år var ett 25-tal organisationer och lika många forskare engagerade i att undersöka vilka faktorer som gjorde att vissa organisationer blev framgångsrika.
- Det visade sig att företagskulturen var avgörande och vi kunde också mäta effekterna av en positiv företagskultur. Men vi såg också något annat; att det saknades en professur inom HR-området. Sverige är nästan det enda landet i västvärlden som inte har detta. Det genomförs mycket bra och intressant forskning runt om i landet, men det saknades en samordnande kraft.

Engagemang i Göteborg
Kjell Svensson fick i uppdrag att åka runt till landets universitet för att undersöka intresset för att skapa en gemensam plattform mellan forskningen och näringslivet. Det visade sig att vid Göteborgs universitet fanns engagemanget och viljan att satsa.
- Jag hoppas att centrat skall bli en mötesplats där forskare och praktiker kan träffas. Vi har ett Advisory board där näringslivet och den offentliga sektorn diskuterar de behov som vi har. Meningen är att vi skall komma med impulser till olika typer av forskningsinitiativ. Sedan kan forskarna genom sitt Scientific board bedöma om detta kan vara intressant ur ett forskningsperspektiv.
Kjell Svensson ser ytterligare en viktig uppgift för CGHRM; att sprida den kunskap som genereras av forskarna.
- Vi måste bygga våra beslut ute i näringslivet på evidensbaserad kunskap. Kan vi sprida denna typ av kunskap till företag och offentlig sektor kommer vi att stå oss väl i den framtida konkurrensen, för det är en stor skillnad på ett lag av stjärnor och ett stjärnlag.
Det har tagit många år av förberedande arbete för att skapa ett nytt centrum vid Göteborgs universitet och Kjell Svensson har varit en av de drivande, men nu lämnar han över.
- Men jag kommer säkert att vara med på ett hörn då och då, avslutar han.

 

Kjell Svensson intervjuad av Anders Östebo i juni 2014

 

Sidansvarig: Maria Persson|Sidan uppdaterades: 2014-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?