Flexibla kontor - hur påverkar kontoret medarbetare och organisation?

Ett 60-tal personer samlades för att höra Christina Bodin Danielsson, forskare vid KTH och praktiserande arkitekt, berätta om vad forskningen säger om kontorets påverkan på faktorer associerade till flexibilitet. Seminariet arrangerades av Centrum för global HRM den 23 maj.

Alla trivs inte i öppna landskap. I alla fall inte enligt den forskning som Christina Bodin Danielsson presenterade på frukostseminariumet ”Flexibla kontor”. Enligt Bodin Danielsson har kontorets utformning inverkan på hur anställda mår. De så kallade cellkontoren är för det allra mesta bra – likaså den mer moderna formen av öppna landskap som ofta benämns aktivitetsbaserade kontor. I mindre landskap, där det sitter allt ifrån 2-3 personer och upp till 20-25 är, enligt forskningen mindre bra. Studier visar t.ex. att i mindre landskapsformationer har de anställda mindre förtroende för chefen.

Den som vill fördjupa sig i forskning om kontorets inverkan på välbefinnande och relationen till chef och ledning kan läsa vidare i:

• Bodin Danielsson , C. (2014) THE OFFICE-An Explorative Study. Architectural Design's Impact on Health, Job Satisfaction & Well-being. (Doctoral thesis, first published 2010), KTH (Royal Institute of Technology), Stockholm.
  • Bodin Danielsson, C. (2014). Vad är ett bra kontor? Stockholm, Sweden: Svensk Byggtjänst
  • Bodin Danielsson, C. (2015). Aesthetics versus Function in Office Architecture: Employees’ Perception of the Workplace. Nordic Journal of Architectural Research.
  • Bodin Danielsson , C. (2015). Office type’s Association to Employees’ Welfare - Three Studies. WORK: A Journal of Prevention, Assessment & Rehabilitation, Special issue: Environmental Design.
  • Bodin Danielsson, C., Bodin, L., Wulff, C., & Theorell, T. (2015). The relation between office type and workplace conflict: A gender and noise perspective. Journal of Enviromental Psychology, 42, 161-171.
  • Bodin Danielsson , C. (2015). The impact of office design on the view of management. Work& Place, 5(May), 35-39.