Unikt utvecklingsprogram ökar samarbetet mellan staberna inom Västra Götalandsregionen

I ett unikt utvecklingsprogram satsar Västra Götalandsregionen på att stabschefer inom ekonomi, kommunikation, kvalitet och utveckling ska öka sin kompetens och samtidigt förbättra samarbetet mellan staberna i förvaltningarna. Programmet är framtaget av Per Thilander som delar sin tid mellan att vara universitetslektor på Handelshögskolan samt föreståndare för Centrum Global HRM och att stötta regionen med att utveckla HR-frågor.

I en artikel i Personal & Ledarskap berättar Per om hur det tidigare har saknats utbildningsmöjlighet för de olika stabsfunktionerna tillsammans.

"- Man är van att jobba funktionsvis, att hr går på en utbildning och ekonomi på en annan. Vi ligger lite i framkant som vågat ta ett samlat grepp. Jag har fått reaktioner från näringslivet som tycker att detta låter spännande. Roligt att kunna säga att den offentliga sektorn ligger lite före den privata för en gångs skull, säger Per Thilander" (Ur artikeln Här får Stabschefen stöd, Personal & Ledarskap #9 2016)