Hur rekryterar man på bästa sätt? Rapport från seminariet Framtidens rekrytering

Drygt 50 personer deltog i CGHRMs första seminarium i samverkan med  Stockholms universitet. Temat var Framtidens rekrytering och på scenen stod Anders Sjöberg, som både forskar och arbetar praktiskt med rekrytering samt HR-cheferna Pernilla Sturve och Anna Annerberg från Karolinska sjukhuset.

Anders Sjöberg är verksam vid Psykologiska institutionen vid Stockholms universitet och driver också bloggen Psychometrics. Hans föreläsning kombinerades med en föreläsning av Pernilla Sturve och praktiska erfarenheter från Karolinska sjukhusets stora chefsrekryteringsprojekt, där HR-avdelningen tillämpar vad man kan kalla forskningsbaserade metoder för urvalet av de som ska bli framtidens chefer på Karolinska.

Anders Sjöberg inledde med en genomgång av psykometrins historia som ledde fram till vad dagens forskning egentligen har att säga om det bästa sättet att rekrytera. Du kan lyssna på hans föreläsning  Framtidens Rekrytering 2017-04-26.

Pernilla Sturve och Anna Annerberg, båda HR-chefer på Karolinska sjukhuset, delade med sig av sina erfarenheter kring hur forskningsbaserade metoder fungerat i praktiken. Karolinska sjukhuset har bedrivit ett enormt chefsrekryteringsprojekt och under deras föreläsning fick vi en genomgång av de utmaningar som kan uppstå när en professionell rekryteringsprocess tillämpas i praktiken. Inte minst när de som rekryteras är högt utbildade professionella med tidigare erfarenhet av ledande befattningar, hög status och stark identitet.