Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ny bok om attraktiva arbetsplatser för chefer

Nyhet: 2017-11-15

I början av december ger Springer förlag ut boken ”Understanding Attractive Work in a Globalized World”. Den är ett delresultat av ett mångårigt Forte-finansierat forskningsprojekt med Indien. Projektet har undersökt vilka faktorer som gör att chefer upplever sin arbetsplats som attraktiv, dvs att de känner ett engagemang i sin organisation och väljer att stanna kvar på sina arbeten. Studier har gjorts på indiska och svenska organisationer.

Författarna fr v Urmi Biswas, Annika Härenstam, Anders Pousette och Karin Allard

Huvudförfattare till boken är Karin Allard från Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet, Anders Pousette från Psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet, Annika Härenstam som numera verkar vid Psykologiska institutionen Stockholms universitet (tidigare Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet) och Urmi Biswas från The MS University of Baroda i Indien. De har samarbetat med Birgitta Jordansson, Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet som skrivit ett fördjupande kapitel om jämställdhet i akademin.

Etiska värden som jämställdhet och CSR viktigt

Vad tycker chefer gör en arbetsplats attraktiv? Forskarna har undersökt två organisatoriska värden; CSR (Corporate Social Responsibility) och jämställdhet. Om organisationer arbetar med den här typen av etiska värden på ett trovärdigt sätt, och om etiska värden kännetecknar organisationen så upplever chefer sin arbetsplats som mer attraktiv och presterar även bättre.

– Vi har funnit tydliga samband mellan chefernas upplevelse av att arbeta på en attraktiv arbetsplats och organisationers etiska organisatoriska värden i alla fyra sektorer i både i Sverige och i Indien, säger Karin Allard.

Författarna har genomfört intervjuer med chefer och HR-chefer samt gjort enkätundersökningar i svenska och indiska företag och organisationer. De har studerat företag i tillverkningsindustrin, IT-branschen, sjukvårdsorganisationer och universitet.

Employer branding

Ett annat begrepp som är aktuellt i samman-hanget är Employer branding.
– Employer branding handlar om organisa-tionernas arbetsgivarvarumärke. Man kan säga att vi undersökt detta med ett inifrånperspektiv genom att vi har studerat chefer som redan jobbar i organisationerna och företagen. Vi har undersökt i vilken utsträckning som cheferna uppfattar att CSR och jämställhet finns närvarande i organisationerna.

Skilda kulturer gav metodutveckling

Boken riktar sig till yrkesverksamma chefer och personer som arbetar med HR-frågor, men också till forskare och studenter. Att göra jämförande studier i så vitt skilda kulturer som den svenska och indiska ställde forskarna inför många utmaningar.

– Vi fick göra en hel del förstudier för att utveckla våra metoder innan vi hittade ett tillvägagångssätt som fungerade och därför har vi skrivit ett speciellt metodkapitel om detta.

Boken ”Understanding Attractive Work in a Globalized World” kommer ut på Springer förlag i början av december och finns att beställa på

https://www.bokus.com/bok/9789811061318/understanding-attractive-work-in-a-globalized-world/

 

 

AV:

Artikeln publicerades först på: socav.gu.se

Sidansvarig: Maria Persson|Sidan uppdaterades: 2016-10-18
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?